BLIKTROMMEN

★★★★★★

Betty Nansen Teatrets store satsning BLIKTROMMEN hæver sig majestætisk over teatersæsonens øvrige udbud. For her er ånd, en iderigdom og en vitalitet, som vi slet ikke er vant til herhjemme.

Katrine Wiedemann har før lavet visuelt overdådige forestillinger, men aldrig mere pågående og nærværende end denne – personificeret i den sublime Nikolaj Lie Kaas. Han er den lille Oskar, der nægter at vokse, men som
bevæbnet med en bliktromme bliver katalysator for udviklingen i det nazidominerede Tyskland.

Mange forbinder stadig mest BLIKTROMMEN med den Oscar-belønnede Günter Grass-filmatisering fra sidst i 70erne. Men romanen har også været udgangspunktet
for et radiodrama, der nu med held er blevet overført til scenen.

Og sådan som Katrine Wiedemann serverer historien for os, tryllerbindes vi fra start til slut. Medrivende og ubesværet tager hun os ud på en rejse i Oskars farverige liv, hvor splintret glas, bliktrommer, lilleputtere samt et hestehoved fyldt med ål bliver en del af baggagen..

Scenografen Maja Ravn finder originale løsninger på hver en sekvens, uden at hun på nogen måde fortaber sig i effekter. Hvert scenebillede præsenteres desuden med stemningsfuld belysning understøttet af velvalgte musikpassager.

Forestillingen emmer simpelthen af teater, når lille Oskar fortæller, og man føler sig overbevist om, at kun Nikolaj Lie Kaas kunne have spillet denne rolle til fuldkommenhed. Han forener den barnlige uskyld med en hidtil uset farlighed garneret med et overbevisende vanvid og en god portion humor. En oplagt Reumert-kandidat.

Blandt birollespillerne noterer man sig især Jens Jacob Thygsen som den forsmåede og forfulgte jødiske legetøjshandler, og Laura Bro som henholdsvis pludrende barnepige og liderlig stedmor.

Men alle har ære af forestillingen både på og bagved scenen. For BLIKTROMMEN er i sidste ende en samlet bedrift, og en eklatant triumf for Betty Nansen Teatret.