ZÜRICH FILM FESTIVAL 2015

Uddelingen af Golden Eye-priserne markerer afslutningen på Zürich Filmfestivalen, der på kun 11 år har skabt sig et nydeligt renomé.

Ved 10 års jubilæet sidste år vrimlede det med stjerneskuespillere, men det gjorde intet, at der var færre i år. Tværtimod virkede det flovt, at en fyr som Arnold Schwarzenegger skulle hædres under festivalen, eftersom hans karriere bestemt ikke har været af en art, der burde udløse pris på en seriøs filmfestival. En anden og helt igennem prisværdig gæst Mike Leigh bemærkede da også i et interview, at han benyttede sig af karakterskuespillere og "ikke hvad man i Hollywood forstår ved karakterskuespillere, som er gamle skuespillere, der er for gamle til at spille helte og som derfor dukker op i filmens slutning."

Prisuddelingerne kæmpede i år med at finde balancen mellem det underholdende og det seriøse, og her kunne lidt internationale stjerneskuespillere fremfor ligegyldige TV-stjerner have gavnet – ligesom et mere tempofyldt show uden pjankede interviews ville have været at foretrække. Af de musikalske indslag formåede kun en forrygende kinesisk pianistinden at tilføre aftenen en tiltrængt dynamik.

Filmklippene var samlet i blokke, men vi havde gerne set nogle længere klip fra de vindende film. Det virkede ligefrem omsonst, at man gjorde så stort et nummer ud af børnefilmprisen på scenen, og så fik vi end ikke en scene fra vinder-filmen. Så er der noget galt med prioriteterne. Skal Zürich filmfestivalen også i prissammenhænge tages mere alvorligt, så kræver det nemlig, at filmene og ikke ligegyldige værter eller umotiverede musikindslag kommer i centrum.

Der var ingen priser til Danmark, der ellers var repræsenteret med "Krigen", som netop har fået status som den officielle danske Oscar-kandidat. Hellere ikke den betagende animationsudgave af eventyret om "Le Petit Prince" ("The Little Prince") kom blandt prisvinderne, selvom den kunne have fortjent det. I det mindste modtog den premiereaktuelle "Mediterranea" hædrende omtale i form af verbale roser til hovedrolleindehaver Koudous Seihon. Han formår virkelig at gøre en illegal indvandrers kummerlige tilværelse nærværende på en næsten fysisk facon.

Som festivalens bedste børnefilm valgtes "Supilinna Salaselts" af Margus Paju, mens en anden film med ungt fokus, den schweiziske "Amateur Teens" nappede publikumsprisen. Det blev dog en anden schweizisk film, som nuppede talentprisen, nemlig Ruxandra Zenides "The Miracle of Tekir". Yderlige to kvinder løb med priser for deres dokumentarfilm, det gjaldt Barbara Eder for hendes "Thank you for bombing" og Betzabé Garcia for den mexikanske "Los Reyes del pueblo que no existe".

Kritikerprisen tilfaldt Ben Sharrocks "Pikadero", og endelige gik hovedprisen for bedste spillefilm til den islandske "Hrútar" af Grimur Hakonarson. Tænk hvis vi havde fået nogle længere scener fra disse vindere og hørt bare lidt mere om dem, så ville uddellingen af årets Golden Eyes for alvor havde levet op til sin mission.