FLUEBEN

★★★★★☆

Teatertruppen Brændende Kærlighed har trukket gadeteatret ind i selveste Kongens Have, og diverse blues bands og andre indslag fra jazz-festivalen kan ikke kue denne umage trio af skuespilere. Deres forestilling har heldigvis en mimisk form, der gør, at den kan nydes selv med lidt baggrundsmusik, og når først Tea Rønne, Line Svendsen og Jens Kløft går igang, glemmer man faktisk den – i denne sammenhæng – musikalske støj.

Vi får en munter beretning – forfattet af Kløft samt Annegrete Kraul – om den moderne kvinde, der lige skal have sat flueben ved alle punkterne på sin liste for at være perfekt. Hun har brylluppet, men mangler manden, og uddannelsesmæssigt lever hun ikke op til alle idealerne. Men ved hjælp af en cykelhjelm og en lampeskærm får hun på forunderlig vis proppet lærdom i hovedet – og lærer sågar at spille to fløjter på een gang. Sørme om der ikke også findes en mand blandt publikum, der lige hjælper hende med en sædprøve, så hun kan få de obligatoriske børn.

Hun erfarer dog snart, at børn – hvor festligt de end bliver portrætteret – ikke lader sig forlige med den ideele karriere, men så er det godt, at man blot kan stryge dem af sin tjek-liste.

Snart drøner hun rundt i bil med chauffør på, så motion bliver der ikke meget af, og man kan jo let lade sig lokke af en ostereje eller to, når man sidder foran PC’en. Et tilsyneladende gratis men alligevel ikke helt billigt besøg ved en healer får hende på nogenlunde ret kurs, og nu føler hun sig sådan set klar til en mand igen. Forældrene har da også en hel del forslag, men en moderne kvinde ved vel godt selv, hvad hun vil ha?

FLUEBEN er 50 minutters fortryllende underholdning fortalt i et dynamisk tempo og med et vedvarende opbud af finurlige detaljer. Selv uden ord fortælles historien relativt klart og de tre medvirkendes forskelligheder udnyttes optimalt i Bodil El Jørgensens raffinerede iscenesættelse. FLUEBEN bør derfor fluks føjes til sommerens tjekliste.