VORES KLASSE

★★★★★☆

Et af de utvetydige højdepunkterne på CPH STAGE blev Odense Teaters gæstespil med forestillingen VORES KLASSE.

Tadeusz Slobodzianeks manuskript om en gruppe polske jøders historie fik noget nær fuldtendt forløsning i Martin Lyngbos mirakuløst meddigtende bearbejdelse og iscenesættelse.

Sjældent har Odense Teater præsenteret et så homogent spillende ensemble, og samtlige medvirkende havde ære af forestillingen. Alligvel må det være nødvendigt at fremhæve et par stykker. For Betty Glosted har aldrig været mere gribende end som Rachelka, der finder en form for redning under navnet Marianna. Og Benjamin Kitter havde mindst fortjent en Reumert-nominering for sit chokerende portræt af Menachem, der først for sent lærer af sine erfaringer. Læg dertil lovende præstationer af Nanna Christine Morks og Natali Vallespir Sand, og grundlaget for en frydefuld teateroplevelse er lagt.

Rikke Juellund udnytter klogt det sceniske perspektiv i sin scenografi, og får med enkle midler etableret en tid gennem de velvalgte kostumer.

Ingen forestilling havde mere end VORES KLASSE fortjent også at være med ved Reumert-festen. Men man må istedet glæde sig over, at også publikum i København fik lov til at glæde sig over dette medrivende og livskloge drama på Aveny-T under CPH STAGE. Derved beviste festivalens programråd dets stadig mere sikre kvalitetssans.