SANDHEDEN OM GLADYS

★★★☆☆☆

Selvom det er Det Kongelige Teaters Eventministerium, der i samarbejde med podcastmagasinet Third Ear, præsenter SANDHEDEN OM GLADYS, udspiller den sig i et dødsbo på Nørrebro. Publikum samles simpelthen på Frederikssundsvej 17, hvor to skuespillere er i gang med at tømme en lejlighed på andet sal. Under oprydningen finder de nogle gamle brev, som de fortaber sig i. og snart oprulles et drama fra 40erne om kvinden Gladys, der levede et stormfuldt liv med både mænd og børn og som også – mente man – havde behov for lægehjælp grundet psykisk ustabilitet.

Det klæder Morten Burian – nu med skæg – at gå på opdagelse i en anden tid. Det er som om han her i højere grad skruer ned for sin egen personlighed, og lader karakteren tage over, og det giver pote. Også hans medspiller Ene Øster Bendtsen gør indtryk med sin ligefremme naturlighed.

SANDHEDEN OM GLADYS er en beskeden, men ikke uinteressant forestilling af Anders Lundorph, der rejser spørgsmål om troværdighed og kildekritik. For hvilke udsagn og breve kan må stole på 100 procent, og er det i virkeligheden de to unge i nutidshistorien, der farver SANDHEDEN OM GLADYS mest?