KORSVEJEN

★★★★★☆

Dietrich Brüggemanns mesterlige spillefilm KORSVEJEN vandt bl.a. manuskriptprisen på årets Berlin filmfestival. Det forstår man sandelig godt, for den er et rystende værk fortalt i en stram og næsten uforsonlig stil.

Kameraindstillingerne forekommer bevidst fastlåste, hvilket understreger det klaustrofobiske liv, som pigen Maria gennemlever, mens hun i stadig højere grad plages af daglige prøvelser og bebrejdelser, som hendes religiøse opværkst fordrer. Brüggermann får dog lejlighed til at vise sin kunnen i brugen af disse indstillinger, og hver billedkomposition forekommer uhyre velgennemtænkt og bliver eksekveret som en både magisk og makaber ballet.

Tematisk bliver vi mindet om, at også kristendommen den dag i dag koster menneskeliv, når det religiøse vanvid får lov at tage overhånd. Det virker særligt relavant i en tid, hvor medlemmer af diverse kristne samfund har travlt med at pege bebrejende fingre mod andre kulturer og religioner.

Lea Van Acken er hjerteskærende god som den lille Maria, der må gå så grueligt meget grumt igennem, og Franziska Weisz tegner et frygtindgydende portræt af den stærkt religiøse moder, der vil sin datter det bedste, men som samtidig synes komplet ude af stand til at formidle det.
Man kan ikke sige, at KORSVEJEN er nogen nem film at se, men modsat så mange andre film er den virkelig værd at se.