BOUTIQUE REQUIEM

★★★☆☆☆

På Københavns Musikteater holder man ikke premiere, men officiel åbning af Røde Kors fillialen "Boutique Requiem". Man reklamerer med deltagelse af protekteren for Dansk Røde Kors, Hans Kongelige Højhed Prinsgemalen, men han er tilsyneladende forsinket, og så er gode råde godt nok dyre.

Den kontrolfreakede arrangør forsøger at bevare den gode stemning ved at bytte rundt på programpunkterne, men jo længere tid, der går, jo mere umuligt bliver det at opretholde en facade, for livets realiteter trænger sig i den grad på for ham og en håndfuld af de øvrige ansatte.

Forestillingens sange og tekster er baseret på Peer Hultbergs hovedværk "Requiem", der lader en række forskelligartede personer kommer til orde om deres frustrationer. Overgangene fra Røde Kors butikkens strandede arrangement til Hultbergs indfølte portrætter virker ikke altid lige elegante, men instruktøren Anders Lundorph har heldigvis tilsat universet en god portion lune og vi føler os overraskende veltilpasse omgivet af kasserede møbler og ditto tøj i Signe Kroghs rigeligt defuse scenografi.

Alsidige Benjamin Boe Rasmussen – til lejligheden udstyret med den yndigste toupé – er helt rørende som den korrekte arrangør, der desperat forsøger at få alting til at glide. Men en lidet velklædt og nyttesløs svensker kan jo let gå i nervesystemet, selvom han viser sig at rumme en kærlig og optimistisk sjæl. Selv en herligt højtråbende Lotte Andersen lader sig formilde, og således får vi alligevel en lykkelig afslutning på et noget uegalt arrangement.