THE GAMBLER

★★★☆☆☆

Mark Wahlberg giver publikum og sig selv lidt af en udfordring med filmen THE GAMBLER, en Rupert Wyatts ikke uinteressante genindspilning af Karel Reitzs "Hasard" (The Gambler) med James Caan i hovedrollen. Wahlberg skal nemlig illudere universitetslærer med ustyrlig spillelidenskab, og gør sig bestemt også store anstrengelser, hvilket giver filmen en vis dynamik. Men på trods af en indædt vilje til succes, så forekommer han ikke ganske overbevisende i undervisningsituationerne, og det intelektuelle format virker postuleret.

Den uortodokse filmmager James Toback, der skrev originalen for over 40 år siden, har også skrevet manuskriptet denne gang – omend i samarbejde med William Monahan, der vandt en Oscar for "The Departed". Og der er der kommet en skæv og lidt atypisk Hollywood-film af, hvor man fornemmer en vilje til at gå lidt andre veje end ellers. Desværre synes instruktøren ikke at være den rette mand til at løfte opgaven, og måske stritter manuskriptet også i lidt for mange retninger.

Men THE GAMBLER er trods alt blevet en velspillet Dostojevsky-inspireret allegori om destruktiv adfærd og nødvendigheden af at tage livet i egne hænder. Brie Larson fra "Short Term 12" gør atter indtryk, selvom rollen som begavet ung studine synes lidt underudviklet. John Goodman, der kun synes at blive bedre med årene, har på alle måder pondus som magtfuld bagmand, og så får vi et tiltrængt film-comeback af Jessica Lange, der er knivskarp som spillerens usentimentale mor. Endelig byder filmen på et kort men rørende gensyn med den næsten 90-årige George Kennedy.

Så man bør ikke afvise THE GAMBLER fuldstændig, selvom der findes mere helstøbte og men også mindre interessante værker på repertoiret i øjeblikket.