HEART OF DARKNESS

★★★★★☆

Den columbianske teaterkunstner Enrique Vargas er tilbage på Republique med forestillingen HEART OF DARKNESS baseret på Joseph Conrads klassiker. De fleste husker sikkert Francis Ford Coppolas filmiske dødsmesse “Dommedag nu”, så man gør klogt i at følge teatrets anvisninger og ikke medbringe børn under 15 og gangbesværede. For vi bliver fra taget vores egen dele og må i bare tæer vade rundt i et næsten lysfrit univers, hvor det lugter af røgelse og skvulper med vand. Vi vælger selv vores rejsefører – og kan bl.a. vælge mellem en ven, en digter og en eventyrer, men både dette og andre valg bliver vi senere konfronteret med på ubehagelig men lærerig vis.

Vi får tildelt en klud og skal vaske en ukendt mands overkrop i mørke, selvom han lugter betydelig mindre end en af de medrejsende, og snart afslører nogle små lygter, at vi er omgivet af grave. Vi begiver os rundt i små grupper i det fugtige sand og da vi placerer en håndfuld jord på en af gravene, får vi valget mellem at redde en i gruppen eller os selv. Mest rystende er dog, da vi efter tegn fra de strikse columbianske soldater bliver beordret til at fylde spande med jord og aflevere dem ved en imponerende træinstalation, der viser sig at rumme en grav. Pludselig indser man, at den jord, man har afleveret, bliver brugt til at begrave et andet menneske levende.

HEART OF DARKNESS er med andre ord grænsebrydende teater, der instruktørens alder til trods, nok især vil appellere til studerende i alder 18 til 30. Det er lykkedes at skabe et makabert dødsrige, og der bliver faktisk fniset overraskende lidt, fordi det bliver gjort så konsekvent og fordi det spillles med overbevisning. At man så risikerer at få blå mærker, hvis man i en mørk passage hamrer foden ind i en vildfaren skammel, det må naturligvis koste en stjerne, men det ændrer ikke ved, at HEART OF DARKNESS er en fascinerende og anderledes teateroplevelse.