MIG EJER INGEN

★★★★☆☆

Mikael Persbrandt yder sin hidtil bedste præstation som godhjertet far, hvis liv smadres, da konen finder een anden. I første omgang er det faderen, der får ansvaret for datteren, men snart truer faderens alkoholforbrurget familieidylen.

Kjell-Åke Andersson har begået en konventionel, men også dyb og oprigtig film, hvor ingen af karaktererne fremstår som onde. Men det skal blot et enkelt fejltrin eller to til for at smadre en tilværelse. Historien om det stadig mere belastende far-datter forhold omfatter også et præcist tidsbillede af overgangsfacen fra 60ernes overflod til 70ernes krise, og konfrontationerne mellem middelklassens småborgerlighed og en forældet arbejderbevægelse.

Teknisk set fremstår MIG EJER INGEN over gennemsnittet, ikke mindst Jonas Alariks fotografering, der indfanger både de smukke og de ømtålelig scener, som har påvirket datterens relation til sin far resten af livet.

Flere velspillede birolle gavner helhedsindtrykket, men MIG EJER INGEN er og bliver Mikael Persbrandts film.