PIGEN MED PARAPLYERNE

★★★★★★

Jacques Demys guldpalme-vinder PIGEN MED PARAPLYERNE fornyede den europæiske musical i starten af 60erne, og Michel Legrands uforglemmelige kærlighedstema blev et verdenshit.

Peter Langdal vælger gudskelov at vedkende sig de store følelser i sin melodiske iscenesættelse af sceneudgaven, og han får glimrende hjælp på Betty Nansen Teatret.

Birgitte Hjort er tilbage i Danmark efter sin medvirken i London-successen “Coriolanus”, og glimrer i Catherine Deneuves gamle glansrolle, fordi hun vover at tage rollen som fatalt forelsket paraplysælgerske alvorligt. Mikkel Kaastrup-Mathew er hende en klædelig partner med den helt rigtige naturlighed til at kunne illudere tankpasser og soldat.

Omkring dem myldrer et hold gode karakterskuespillere og sangere, som Peter Langdal får det bedste frem i. Kaya Brüel har sjældent spillet og sunget varmere, end hun gør her som pigens mor, mens Jens Jacob Tychsen leverer en diskret og følsom indsats som den nye mand i paraplypigens liv. Vi får et dejligt gensyn med Hanne Uldahl som soldatens tante, og Danica Curcic gør som ulykkeligt forelsket krav på opmærksomhed, hver gang hun er på scenen. Endelig lyser Morten Eisner op i markante biroller – der er god grund til, at han er Peter Langdals faste maskot.

Scenografen Ashley Martin-Davis har på raffineret vis skabt en omskiftelig filmramme om forestillingen med pianisten August Rosenbaum som det musikalske udgangspunkt. Rosenbaum, der også tjener som musikalsk arrangør på PIGEN MED PARAPLYERNE, får med enkle midler Legrands musik til at blive en aktiv medspiller på scene.

Så selvom der ved premieren var en smule knas med lyden, fremstår Betty Nansen Teaters udgave af PIGEN MED PARAPLYERNE som teatersæsonens suverænt mest ambitiøse og mest originale musical-forestilling.