PAP-KAS

★★★★★☆

Den Reumert-belønnede småbørnsforestilling PAP-KAS (pAp-kAs) er på sin turné kommet til Valby kulturhus, hvor man heldigvis også finder medlevende børn og deres mere ukoncentrerede forældre, der selv når de kommer for sent tilsyneladende foretrækker at småpludre undervejs uden hensyntagen til de optrædende kunstnere og det øvrige publikum.

Det er synd, navnligt for børnene, men også for Anna Ur Konoy og Kasper Daugaard Poulsen, der begge fortjener vores fulde opmærksomhed. De lærer os nemlig, at selvom man kun har en eller flere papkasser at lege med, så er det alt rigeligt, hvis man blot bruger sin fantasi. I deres rige eventyrverden kan en kasse blive til en båd, en elefantsnabel, en guitar, et gemmested eller bare en ting fyldt med magi.

Her kan man skabe dukketeater, eller lave benøvelser med sin ven, og har man flere kasser, giver det blandt andet mulighed for at bygge et hus eller bare stable dem ovenpå hinanden.

Børnene hviner af fryd undervejs – ofte til de voksnes forundring, men man må erkende, at idekvinden og iscenesætteren Charlotte Ladefoged virkelig har fat i noget, som de små i den grad forstår at relatere til.

Mads Horsbøls afdæmpede musik låner ekstra poesi til forestillingen, som stort set er uden ord, men med stemningmættet ordløs sang af både Anna Ur Konoy og Kasper Daugaard. Deres venlige spillestil med og mod hinanden og deres diskrete måde at interagere med de mindste smitter af på den gode stemning,

Præcisionen i deres velkoreografede kasselege spiller også en rolle for forestillingens kunstneriske værdi, og man kan derfor næsten ikke anbefale denne forestilling nok.

Men ville godt nok ønske, at ungerne fik lov til at opleve forestillingen uden deres uhøflige forældre, hvis dårlige teatervaner, de forhåbenligt aldrig lærer.
Gæstespillet er produceret af Hvid Støj Sceneproduktion i samarbejde med Teater V.

(Michael Søby)