STILLE SLAG

★★★★★☆

Iscenesætter Tue Biering formår endnu engang at overrumple sit publikum – denne gang på Østerbro Teaters Revolverscene. Her præsenterer han et ganske usædvanligt korværk – skabt på baggrund af interviews med tidligere indsatte i de danske fængsler.

Publikum er placeret rundt om den flade kvadratiske scene, hvorpå et trøstesløst defust fængselsmiljø er etableret af scenografen Ida Grarup. En seng, et køleskab med en el-keddel, en håndvask, en bunke af tomme flasker, rester af blod.

5 tidligere indsatte og 7 operasangere indtager scenen. De indsatte bevæger sig rundt i deres daglige rutiner, mens sangerne fungerer som deres indre stemmer, der følger dem overalt og gradvist synes ifærd med at drive dem til vanvid.

Komponisten Louise Alenius har begået et hyponotisk smukt værk, der bevidst rummer en art monononi, for netop det gentagne kan blive en belastning, når man er isoleret fra livet udenfor.

De syv meget forskellige stemmer formår at blive en organisk påtrængende helhed, og vi mærker belastningen i de tidligere indsattes kroppe og ansigter.

STILLE SLAG ender som en knugende, men også særegen smuk oplevelse, der først finder sin forløsning i fremkaldelserne, hvor man ser en tydelig forandringen i de tidligere indsattes fremtoning. Og da publikum rejser sig og takker for deres indsatser, må en grønlandsk kvinde tørrer tårer bort fra ansigtet, og vi mærker, at denne forestilling også for de medvirkende er mere end endnu en god aften i teatret.

 

(Michael Søby)