SØSTER

★★★☆☆☆

Christine Tholstrup Hermansen grundlagde i 2009 det lille heroiske filmselskab, Roberta Film. Selskabet ambition er "at producere uafhængige, ikke kommercielle spillefilm af høj kunstnerisk kvalitet." Især det sidste har til tider drillet, men de kunstneriske ambitioner skal der ikke herske tvivl om. Det er blandt andet blevet til dokumentarfilm om Kaspar Rostrup, Ida Davidsen og den nyligt afdøde stylist Bibbi Bergholdt, og spillefilmene omfatter "Caroline – den sidste rejse", "Midtimellem" og den premiereaktuelle SØSTER.

Christine Tholstrup Hermansen har selv instrueret SØSTER, der blandt andet er inspireret af historier fra den nærmeste omgangskreds.

Vi møder to søstre, der efter lang tids adskillelse mødes i deres barndomshjem, hvor den ældste af søstrene nu bor. De har ikke set hinanden længe, og den yngste af søstrene er tydeligvis såret over, at hun først for sent blev orienteret om moderens begravelse. Det viser sig dog, at også storesøster har noget at bebrejde lillesøster.

SØSTER er i den grad en skuespillerfilm, og det er i dette tilfælde noget positivt, når hovedrollerne spilles af Birgitte Simonsen og Mette Maria Ahrenkiel. Især Birgitte Simonsen går til rollen som den alkoholglade ensomme storesøster med både saft og kraft, og god portion humor.

Man nyder i den grad at se hende tilbage på det hvide lærred i lighed med en mere afdæmpet Mette Maria Ahrenkiel, der bestemt også har sine øjeblikke i den mindre farverige hovedrolle som lillesøsteren.
Christian Mosbæk har en af sine bedste filmroller som veg ex-mand, der synes det er tid til at dele en gammel hemmelighed, og også Birgitte Halling-Koch formår at markere sig som den belastende nærige Karen.

SØSTER har unægteligt nogle tekniske begrænsninger, som et større budget muligvis kunne have ændret på, men på flere måder er det Christine Tholstrup Hermansens mest tilfredsstillende film, blandt andet fordi man i al fald fornemmer en kerne af ægthed i projektet, og derfor ser gennem fingre med de fleste småfejl og mangler. Men især på grund af Birgitte Simonsens storartede film-comeback.