ESBJERG REVYEN 2021

★★★★☆☆

Man gør klogt i at investere i den 3-retters menu, der serveres forud for Esbjerg Revyen i Musikhuset Esbjerg, for "Kulissen" har fået ny kok, og maden synes aldrig at have smagt bedre i disse omgivelser.

Instruktørerne af Esbjerg Revyen 2021, Kasper Le Fevre og Rasmus Søndergaard, slår i aftenens program fast, at "Der vil ske fejl…". Med to ugers prøvetid er det forventeligt, men stadig beklageligt, når man med blot nogle få dage ekstra kunne have skiftet de mest katastrofale numre ud.

Heldigvis har man Trine Gadeberg på holdet og hun hører vitterligt blandt eliten indenfor dansk revy, hvad enten hun som fuld veninde holder tale, agerer rapkæftet folkedanser eller tager endnu en tur som den lille elskelige skingre dreng Pelle. Hun spilder desværre sin flotte stemme i den platte sang "Smæk mig", men morer til gengæld kosteligt som falsk syngende popsangerinde i "Folkekirkens Nødhjælp", der af cphculture.dk blev kåret som sommerens revynummer.

Den meget lokale Jan Svarrer er ganske sjov, når han afbryder sig i sit egen nummer "God ferie", men når han så forfølger succesen i 2. akt går det galt. Hans pinagtigt langvarige "Bjørnskindstæppet" vil ingen steder hen, og bliver kun reddet af en endnu dårligere tekst lige efter. Man kan mene, at Gordon Kennedy illuderer i sit eget nummer, "Praktikanten", men primært fordi, at teksten synes at være skrevet af en praktikant.

I første akt kommer instruktørduoen Rasmus Søndergård og Kasper Le Fevre med et ganske godt bud på lokalpolitisk satire via "Agile Processer", mens Farshad Kholghi i 2. akt byder ind med en ujævn omend aktuel tekst om problemer i den store verden versus hans personlige problemer i lille Danmark.

En vis forandring – ja måske endda fornyelse, ville klæde Esbjerg Revyen, der har potentiale til at blive endnu bedre. Det fortjener de medvirkende faktisk såvel som byens borgere.