MACBETH

★★★★★☆

Kunstnerkollektivet Shakes har atter indtaget Ørstedsparken, hvor de sammen med Folketeatret præsenterer en af William Shakespeares blodigste dramaer, MACBETH.

Instruktøren Thomas Hwan er da også ødsel med splattereffekter, hvilket dog blev for meget for enkelte blandt den bonerte del af publikum denne aften. Men i forhold til Roman Polanskis filmversion var det nu ganske uskyldigt, og i al fald morsomt serveret.

Thomas Hwan vover at gå linen ud i sin iscenesættelse, og denne Shakespeare-forestilling hører blandt de vildeste men også de bedste, som Shakes endnu har budt os. Man kan med fordel læse et referat af stykket, inden man oplever det her, for een time er ikke meget til at berette hele den komplekse historie, og persongalleriet hører ikke til de mindste.

Men i Thomas Markmanns bearbejdelse lykkedes det alligevel at få dramaet til at leve, og selvom resultatet snarere har karakter af psykedelisk Shakespeare-essens med få strejf af Shakespeares poesi, så fanger forestillingen den største del af publikum og underholder i Shakespeares ånd.

Niels Skovgaard Andersen, Karin Bang Heinemeier, Rikke Bilde og Anders Budde Christensen gør desuden denne MACBETH til den mest velspillede af alle Shakes’ opsætninger, fordi de mestrer det store komiske vanvid.

Rikke Bilde og Anders Budde Christensen guider os igennem handlingen som to rapkæftede skæbne-punkere med hjerter af smør. Rikke Bilde får som bløddyret Malcolm heldigvis lejlighed til at lufte sin flotte sangstemme, mens Anders Budde Christensen viser sig at være en glimrende danser med svung i hofterne som den overraskende fynske Macduff.

Niels Skovgaard Andersen giver et frisk bud på den sjæleligt stadig mere korrupte MACBETH, og Karin Bang Heinemeier er grum og gnækkende som den rødglødende Lady Macbeth.

Godt hjulpet af Julie Forchhammers anarkistiske kostumer bliver denne opsætning af MACBETH en både fræk og folkelig sommerforestilling, og kors hvor har vi brug for det nu.

Men husk at holde afstand i græsset!

(Michael Søby)