HELLIGTREKONGERSAFTEN

★★★★☆☆

Blandt alle William Shakespeares værker hører HELLIGTREKONGERSAFTEN blandt de umiddelbart sjoveste, men det stiller samtidig næsten ligeså store krav til iscenesætterens fantasi som mesterværket "En midsommernats drøm". På Odense Teater har teaterchefen Jens August Wille selv påtaget sig opgaven, og det er han heldigvis sluppet godt fra.

Tvillingerne Viola og Sebastian skyller efter et skibsforlis i land i Ilyrien – et område, der strakte sig fra Kroatien til Montenegro og videre til Albanien. De er blevet adskilt fra hinanden og det emotionelle kaos, der opstår i mødet med den nye virkelighed, illustreres af scenografen Franciska Zahle gennem nogle gigantiske klodser med bogstaver, der tilsammen udgør stednavnet.

Anna Bruus Christensen og Magnus Andersen Hald er kære som det matrostøj klædte tvillingepar, mens Natalí Vallespir Sand næsten bliver for næt og nydelig som Olivia. Benjamin Kitter fremstår derimod som en prægtig Orsino og Thorbjørn Radisch Bredkjær fascinerer som naren Feste.

Dygtige Lars Simonsen kæmper indædt for at gøre hushovmesteren Malvolio til en morsom figur, og det lykkedes for ham til slut. Det er dog Malene Melsen, der som den mildest talt uheldige Andreas Blegnæb løber med opmærksomheden.

Originaltitlen "Twelfth Night" henviser til aftenen 12 dage efter jul. Den aften var der tradition for at afholde maskerade, hvor kvinder iførte sig mandedragter – og omvendt. At også iscenesætteren Jens August Wille leger lidt med kønsrollerne i sin iscenesættelse bliver kun en kvalitet mere ved forestillingen, der trods det historiske islæt virker i pagt med sin samtid.

(Michael Søby)