PORTRÆT AF EN KVINDE I FLAMMER

★★★★★☆

Fransk film har en fornem tradition for filmiske portrætter af kvindelige kunstnere – med værker som "Camille Claudel" og "Séraphine" som højdepunkter.

Céline Sciammas lidenskabelige PORTRÆT AF EN KVINDE I FLAMMER har da også for nyligt modtaget hele 10 César-nomineringer bl.a. som bedste film og blev sidste år bl.a. belønnet med manuskriptprisen i Cannes.

Det er dog især filmens frapperende visuelle poesi, der virker overvældende og som bidrager til at give denne usædvanlige kærlighedshistorie sin helt egen intimitet.

Titelrolleindehaveren, den 31-årige Adèle Haenel, har allerede to César-priser på hylden, og kan meget vel vinde en tredje for denne film, hvis da ikke hendes medspiller løber af med sejren som filmens fortæller.

Vi nyder også gensynet med den italienske skuespillerinde Valeria Golino ("Respiro") og glæder over den talentfulde unge skuespillerinde Luàna Bajrami, der må være favorit til Césaren i kategorien årets kvindelige håb.

Periodeskildringen forekommer upåklagelig og den usædvanlige kormusik fungerer ikke blot som underlægningsmusik, men er en integreret del af den dramatiske historie.

Skønheden i denne film er af den ægte slags, der har rod i en passion. Derfor overvinder man det bevidst sindige tempo og indfanges langsomt men sikkert i denne dybtfølte forelskelse, hvis udkomme afspejler kvinders livsvilkår gennem århundreder.