MAMMA MIA!

★★★★☆☆

Det er efterhånden 10 år siden, at Tivoli havde musicalen "Mamma Mia!" på repertoiret med blandede anmeldelser og pæne belægningsprocenter til følge.

Catherine Johnsons manuskript synes stadig ligeså fjollet som ved den engelske urpremiere, men Abba-sangene er gudskelov forblevet evergreens. Så selvom lyden i Tivolis Koncertsal forekommer mere hård end godt er, bidrager musikken væsentlig til, at forestillingen kommer i hus.

Helt afgørende er det dog, at hovedrollen som Donna er i gode hænder. Annette Heick må siges at være på hjemmebane, men hun nøjes ikke med at køre partiet sikkert i hus.

I den danske udgave af sangen "Slipping Through My Fingers" synger og spiller hun direkte bevægende til sin voksne datter (nydeligt fremstillet af Matilde Zeuner Nielsen) for så at gå over i den kraftfulde og sært livsbekræftende "The Winner Takes It All", der bliver et vidnesbyrd om Donnas – og Annette Heicks – store format.

Der er næppe nogen anden dansk musical-kunstner i øjeblikket, der for hver ny rolle synes at erobre nyt land. Fra "Wicked" og "My Fair Lady" til "Evita" og nu "Mamma Mia!" mærker vi en nysgerrig kunstnerinde i konstant udvikling. Man skal aldrig undervurdere Annette Heick.

Trine Gadeberg og Peter Oliver Hansen danner et morsomt par som Bibi og Bill, mens den tidligere Donna – Nicoline Siff Møller i rollen som Tanya – tydeligvis nyder at blive kurtiseret af alle de flotte unge mænd. Gordon Kennedy er ganske kær som Henrik og Jesper Lundgaard synger prægtigt i rollen som Stig.

Anthony Van Laasts koreografi har en vis dynamik og rummer ligesom Phillida Lloyds iscenesættelse en medrivende energi.

Men det er og bliver Annette Heicks aften.

(Michael Søby)