-
Forside

logo logo logo

 

 

 

 

AN EDUCATION

★★★★

Det er ikke for meget at kalde Lone Scherfigs filmversion "An Education" af Lynn Barbers selvbiografiske roman for en verdenssucces. AN EDUCATION modtog da også Oscar-nomineringer for bedste film og Nick Hornbys manuskript, og den ligeledes Oscar-nominerede Carey Mulligan blev for en tid stjerne.

Inspireret af filmen vender den debuterende iscenesætter Anna Balslev tilbage til det oprindelige forlæg med opsætningen AN EDUCATION på Østerbro Teaters Revolver-scene. Karin Gilles ribbe-scenografi tager os med tilbage til gymnastiksalen i en engelsk pigeskole, hvor vi møder den 16-årige Jenny.

Hun er en såkaldt livlig pige, og den spirende seksualitet kombineret med en oprørstrang mod tidens bonerte kvindestereotyper kaster hende i armen med en ældre mand. Han finder til hendes overraskelse nåde for forældrenes kritiske blikke, men Jenny må som så mange unge piger før og efter hende gøre sig nogle smertefulde erfaringer i kærlighedens nådesløse spil.

Der er kun tre medvirkende i forestillingen og Anna Balslev har i sin bearbejdelse været nødsaget til at skære ind til benet i fortællingen om Jenny og omkostningerne ved hendes livsvalg. Men hun har også skåret en del af benet og dermed reduceret AN EDUCATION til en case-story. På trods af miniskørter og små musikalske hints foldes tidsbilledet og de øvrige personer ikke for alvor ud, og dermed ryger også nogle af nuancerne.

Men i selve skildringen af dette pigeunivers sejrer Anna Balslev - godt hjulpet af en charmerende og ganske lovende præstation af Nanna Finding Koppel. Også Mathilde Arcel Fock viser gode takter som veninden, og Maria Dalsgaard får makimalt ud af en underfundig beretning om en kvinde, der er blevet eet med sin ovn. Her fornemmer man den smerte, man gerne have mærket mere af undervejs, og kun et overdrevent bananmåltid indikerer for alvor, at noget er galt.

AN EDUCATION bliver dog alt i alt en sejr i Anna Balslevs legende iscenesætte - ikke mindst for skuespillerne. Men en endnu rigere tekstur i manuskriptet ville utvivlsomt have forøget og fordybet vores oplevelse.

 

(Michael Søby)



 

I