MOTHERLESS BROOKLYN

★★★☆☆☆

Daniel Pemberton modtog for nyligt en Golden Globe-nominering for sin jazzede underlægningsmusik til Edward Nortons atmosfærefyldte men langstrakte kriminaldrama MOTHERLESS BROOKLYN.

Det er da også filmens største kvalitet – på trods af en række stjernenavne anført af Edward Norton, der står anført som instruktør, med-producent og med-forfatter.

Hans hovedperson har et mærkværdigt handikap, der tilsyneladende kommer til udtryk hver gang manuskriptet har brug for lidt morskab. Helt overbevisende virker det ikke, men synes snarere at være en anledning til en vis skuespiller-teknisk show-off fra Nortons side. Med en anden i instruktørstolen havde han næppe fået så meget plads på lærredet, og man har lidt svært ved at fatte, at Gugu Mbatha-Raws begavede Laura Rose falder for denne irriterende mansling.

Alec Baldwin og Bruce Willi spiller atter engang Alec Baldwin og Bruce Willis, og det vil deres fans givet synes er skuespilkunst, men så får man altså mere for pengene hos Bobby Cannavale, Willem Dafoe, Cherry Jones og Michael Kenneth Williams.

MOTHERLESS BROOKLYN rummer mange gode elementer, men den uværdige brug af et alvorligt handikap og et noget ujævnt manuskript gør filmen temmelig ujævn. Og da konkurrencen på filmmarkedet er hård lige p.t., så bør det fastslås, at der findes vigtigere film derude i mørket end denne.