HONNINGLAND

★★★★☆☆

Ljubomir Stefanov og Tamara Kotevska har sammen instrueret den betagende dokumentarfilm HONNINGLAND, der på overfladen er et portræt af et par meget forskellige biavlere, men som også fremstår som en livsklog billedskøn fortælling om fredelig sameksistens og kampen for at overleve.
Intet under, at filmen snappede hele tre priser på Sundance Filmfestivalen bl.a. den store jurypris.

Historien udspiller sig i en udkant af Makedonien, hvor den midaldrende Hatidze bor med sin gamle mor, der efterhånden er ude af stand til at forlade deres fælles hjem. Bølgerne går højt imellem dem, men man fornemmer også en dybt hengivenhed bagved skænderierne. Hatidze er også en presset kvinde, der må ernærer dem begge med den honning, som hun selv fremstiller. Arbejdet foregår i respekt for biernes verdens og hun behøver ikke beskytte sig for at undgå at blive stukket. Det er som om, at bierne også respekterer hende.

En nytilflyttet normadefamilie forstyrrer hendes idyl, men da den hårdt trængte familiefader forsøger at aflure hendes metoder i håb om større indtægter, kommer det til konfrontation. Den unge generation har ellers fået et godt forhold til Hatidze, men det patriakalske familiemønster er ikke altid det mest fornuftige.

HONNINGLAND rummer både diskret humor og stor poesi, men er fremfor alt en vemodig hyldest til fighteren Haditze og en verden af i går.