SKIN

★★★★☆☆

Jamie Bell blev den yngste Bafta-vinder nogensinde i kategorien bedste mandlige hovedrolle for sit filmportræt af “Billy Elliot” (en rolle, der i musical-versionen også gjorde Tom Holland til stjerne). Siden har Jamie Bell bl.a. lavet film med både Lars von Trier og Thomas Vinterberg og så var han Steven Spielbergs Tintin. Et egentlig kunstnerisk comeback fik han overfor Annette Bening i den dybt bevægende – og autentiske – kærlighedshistorie “Film stars don’t die in Liverpool”, der,indbragte dem begge Bafta-nomineringer.

I år har vi kunne nyde ham i hele to pragtpræstationer, og hvis ikke det udløser en Oscar-nominering, så er der ingen retfærdighed til. Tidligere på året ydede han den fineste præstation i “Rocket Man” som Elton Johns livslange samarbejdspartner, og nu chokerer han som overtatoveret nynazist i det rystende karakterdrama SKIN.

Den israelske instruktør Guy Nattiv vandt en Oscar for kortfilmen SKIN sidste år, men den nye film er ikke blot en forlænget udgave af kortfilmen, men en helt ny film med helt andre skuespillere.

SKIN udspiller sig også i et dybt racistisk og dog mærkværdigt familiært miljø, hvor unge ensomme fyre bliver værget som en form for bandemedlem.

SKIN fokuserer på en virkelig historie, om en fyr der prøver at gøre sig fri af bandekulturen. Danielle Macdonald (der huskes som den groteske og fandenivoldske “Patti Cake§”) er spiller den i forvejen kaotiske enlige mor, han falder for og også Vera Farmiga gør sig positivt bemærket som bandens “Godmother”.

Men det er og bliver Jamie Bell, der med stadig stigende desperation spiller en mand, der i mere end een forstand synes fanget i sin egen krop. Se filmen for Jamie Bell – en af sin generations fineste og mest modige engelske skuespillere.