-
Forside

logo logo logo

 

 

FLASHDANCE

★★★★★★

Musical-versionen af filmhittet FLASHDANCE havde dansk premiere i Musikhuset Aarhus tidligere på året til en lidt blandet modtagelse. Men det er som om, at musicalen bedre kan folde sig ud på Operaens store scene i København, selvom vi desværre må undvære danseren Robert Thomsen, der er tilbage på Pantomime Teatret i Tivoli.

FLASHDANCE fremstår især som en skuespillermæssig sejr for de to hovedrolleindehavere Sicilia Gadborg og Silas Holst, og også sangligt har de begge ære af deres præstationer denne eftermiddag.

Philip Zandéns jordnære iscenesættelse får kun i glimt det fornødne løft af Tim Zimmermanns lidt for traditionelle koreografi, men heldigvis hedder scenografen Benjamin La Cour, og han er leveringsdygtig i scenebilleder, der matcher den dynamiske titel. Først til allersidst kan vi for alvor fryde os over dansen, omend Sicilia Gadborg virkelig knokler for at overbevise juryen og os om sit dansetalent.

Rollen som den livskloge Hanna fungerer bedst, når der er en kontrast mellem en elegant fremtoning og et kontant sprogbrug, men Ditte Gråbøl virker desværre endnu grovere ved gensyn, selvom hun stadig er professionel nok til at få rollen i hus.

Værre står det til med Jimmy Jørgensens trætte rutinearbejde og Robert Hansen, der tilsyneladende helt har opgivet at spille komedie.

Så er der altså mere at komme efter hos Emil Birk Hartmann og Rikke Hvidbjerg som et atypisk yngre par, der finder hinanden i modgang.

FLASHDANCE synes som værk betragtet bedre i København, end da musicalen spillede på China Teatret i Sverige, selvom Siv Malmkvist fra den danske filmklassiker "Forelsket i København" naturligvis var en skøn Hanna.

Det bliver spændende at se, om den danske opsætning kan tage kampen op med Fredericia Teatrets version af "Prinsen af Egypten" på Det Kongelige Teaters Gamle Scene.

 

(Michael Søby)