ODENSE SOMMERREVY 2019

★★★★☆☆

Efter en lidt skrøbelig start er Odense Sommerrevy nu blevet en sikker sommersucces også udenfor bygrænsen. Dette års forestilling består af en gennemsolid 1. akt og en 2. akt med større udsving – på godt og ondt.

Med Joy-Maria Frederiksen som iscenesætter og koreograf samt Morten Wedendahl i spidsen for en velspillende revykvartet fremstår ODENSE SOMMERREVY anno 2019 som musikalsk og liflig sommerunderholdning – tilsat charmerende lokal kolorit. Vicki Berlin kommer således med flere præcise hints til både letbanen og det omfattende vejarbejde, der igennem længere tid har lammet Odense centrum.

Et kækt åbningsnummer efterfølges af en besk satire over diverse nye regler på jobbet i håb om at undgå chikane af enhver art. Niels Olsen, der også skrevet den skæge tekst, er den sindige informant overfor en stadig mere kolerisk Thomas Mørk. Samme Thomas Mørk er en af revyens største gevinster og har tilmed stået for den himmelske scenografi. "Ud i det blå" kommer vi da også med et befriende uhøjtideligt Kim Larsen-medley, der slet ikke kan undgå at få publikum til at synge med.

Både Thomas Mørk og Niels Olsen hitter i 2. akt med festlige politiker-parodier bl.a. den alternative Uffe og den udvisende Inger. En vis hr. Paludan vælger Lars Arvad og co. bevidst at forbigå og det forstår man sådan set godt.

OB-fans kan man derimod ikke komme udenom, og de er da også en festlig flok, når Lars Arvad, Vicki Berlin, Thomas Mørk og Niels Olsen lægger ansigterne i de rette folder.

En vuggesang sunget af en fuld og forbitret mor er en sjov ide, men desværre kluntet skrevet, og Vicki Berlins konfirmationstale synes heller ikke rigtig sjov. Men hun slipper dog bedre fra det end stakkels Sofie Lassen-Kahlke, hvis pruttesang bliver aftenens eneste bundskraber.

Revyens sjoveste nummer kommer også i 2. akt:: En raffineret Brexit-tale forfattet af Vase & Fuglsang med udgangspunkt i diverse Beatles-sang – bl.a. "Help!" fremført af Niels Olsen og Vicki Berlin. Der viser ODENSE SOMMER REVY 2019, hvorfor den bør høre til i første række.

(Michael Søby)