I NAT KOMMER KRIGEN HJEM

★★★★☆☆

På Teatret ved Sorte Hest gæstespiller i øjeblikket en fin lille forestilling med titlen I NAT KOMMER KRIGEN HJEM produceret af Johns Teater.

Emnet er terrorangreb, og forestillingen tager sit udgangspunkt i attentatet på tegneseriemagasinet Charlie Hebdo. En rædselsvækkende begivenhed, der udløser en form for doku-fiktion om forfatterne Kristian (Erhardsen) og Joan (Rang Christensen). De føler sig begge opfyldt af mange modstridende følelser og begynder at skrive med hinanden for derved at bearbejde oplevelsen.

Gradvist tager deres skriverier form af et skuespil, og det er – måske – resultatet, vi ser på scenen? To borde, der er vendt på hovedet, illusterer egentlig udmærket den tumultagtige verden, stykkets to skuespillere – og vi – lever i.

De mange ord vælter ud over os, og undervejs bliver vi også både overvældet og verbalt mættet. Men vi hænger på, også fordi vi mærker, at de to skuespillere på scenen vil os noget.

Marie Lydie Melono Nokouda har et nærvær, som er ganske unikt blandt samtidens skuespillerinder, og hendes markante diktion får os til at lytte til hver en stavelse. Johannes Lilleøre har en særegen skrøbelighed i sit talent, men da han til slut konfronterer os med, hvordan vi selv ville reagere på et terrorangreb, sker det med en stilfærdig styrke, der gør indtryk.

I NAT KOMMER KRIGEN HJEM får os til at tænke over kompleksiteten i reaktionerne på denne ufatteligt grusomme hændelse. Vi har alle brug for at bearbejde vores indtryk, for ingen kan efterhånden sige sig fri for at leve i terrorens skygge.

(Michael Søby)