THE PHANTOM OF THE OPERA

★★★★★☆

Fantomet i Operaen er tilbage på Det Ny Teater, hvor man næsten føler, han har hjemme. For det er Det Ny Teater og i særdeleshed direktøren Niels Bo-Valbro, man kan takke for, at THE PHANTOM OF THE OPERA kan betegnes som dansk teaterhistories største publikumsssucces.

THE PHANTOM OF THE OPERA er og bliver en overdådig forestilling med en storslået scenografi og nogle prægtige melodier af Andrew Lloyd Webber.

Der er næppe tvivl om, at Tomas Ambt Kofod vil henrykke alle dem, der ikke har oplevet Peter Jöbacks vokale overlegenhed og Flemming Enevolds dramatiske tyngde i samme rolle. Kofod har til gengæld mange følelser – enkelte steder ligefrem på grænsen til det melodramatiske – men rigtig uhyggelig bliver han aldrig trods en glimrende maskering.

Sibylle Glosted er en anden type Christine, end vi er vant til. Mere skrøbelig og Askepot-agtig, men ved flot stemme og med en oprigtighed i spillet, hun synes at have arvet efter sin mor, Betty Glosted.

Christian Lund får især i 2. akt lov til at synge igennem i rollen som Raoul og Sebastian Harris bekræfter, at han sagtens kan klare større roller.

Forestillingens største præstation tegner Louise Fribo sig for – med en præcis vittig accent. Som divaen Carlotta er hun alt hvad hun skal være: Temperamentsfuld, overlegen og med et så vidunderligt register, at det forekommer utænkeligt, at fantomet vil hende til livs.

THE PHANTOM OF THE OPERA bliver med andre ord et frydefuldt gensyn, og selvom vi savner en spritny forestilling på Det Ny Teater i denne sæson, så bør det ikke afholde nogen fra at se – eller gense – denne pragtopsætning.

(Michael Søby)