THE SEAGULL

★★★★★☆

Det er ingen overdrivelse at kalde Anton Tjekhovs "Mågen" for et af verdens største skuespil, så man spekulerer på, om man ikke i højere grad ville appellere til det danske teaterpublikum, hvis man havde kaldt denne filmatisering for "Mågen" fremfor at benytte den engelske titel THE SEAGULL?

Hvorom alting er – det er herligt at denne filmversion får dansk biografpremiere, for Michael Mayers udgave er når alt kommer til alt bedre end Sidney Lumets version, der ellers havde Simone Signoret i rollen som Irina Arkadina, en fatalt selvoptaget primadonna.

Rollen er en drøm for enhver stor skuespillerinde. En frygtindgydende Meryl Streep scorede i 2001 sin hidtil største scenetriumf i rollen overfor Philip Seymour Hoffman i Mike Nichols’ iscenesættelse og på Dramaten lyste Stina Ekblad som en erotisk styret Irina iscenesat af danske Vibeke Bjelke.

Inge-Sofie Skovbo, Vigga Bro og Benedikte Hansen er blot et lille udpluk af de talrige danske skuespillerinder, der har prøvet kræfter med rollen på danske scener i de seneste årtier, men stærkest i erindringen står Ghita Nørbys magtfulde fortolkning på Det Kongelige Teater i Ib Thorups fint afstemte iscenesættelse.

Annette Benning er med årene vokset til at blive en karismatisk filmskuespillerinde og kun i scenen, hvor hun skal charmere alle med sin sang, slår hun ikke ganske til. Men i de afgørende scener med den forsømte søn Konstantin (hjertegribende smukt spillet af Billy Howle) viser hun sit format. Atter fortrylles vi af Saorise Ronan, som man stadig kan nå at nyde i et andet bevægende samspil med Billy Howle i "Den dag ved stranden". Ronans Nina ved ikke alt det grusomme, hun gør, også imod Masha (Elisabeth Moss fra "The Square"), der forgæves elsker den forpinte Konstantin.

Den russiske filmversion fra 1972 giver muligvis en mere sanselig forklaring på stykkets titel end den aktuelle version, men Tjekhov kendte tydeligvis til menneskets dårskab og smerte, og det kan vi heldigvis stadig lære af.