LEVE LIVET

★★★★★☆

“Lær Viisdom af Livets Optrin” står der over scenen på Rønne Theater, Danmarks velnok hyggeligste kulturskat. Og det er præcis, hvad dramatikeren Rhea Leman har gjort og som hun nu kan øse af i sit seneste stykke LEVE LIVET.

Ulver Skuli Abildgaard yder en monumental præstation som den gemytlige men også dominerende kunstmaler, der rammes af en dødelig sygdom. Vi oplever hans gravise forfald via den forsømte datter Maja, hvis eneste adspredelse er der kor, hun leder og som forestillingen igennem bidrager med stemningsmættede sange.

Anne Sofie Wanstrup tegner et bevægende portræt af en pige, der står alene med ansvaret for forældrene, mens broderen Simon (fremstillet med passende selvfedme af Louis Bodnia Andersen) realiserer sig selv som filmskaber i USA.

Michelle Bjørn-Andersen gør et velkomment kunstnerisk comeback som moderen, der i anden akt viser sig at blive en ligeså stor prøvelse for sine omgivelser, som hendes mand var det i første del. Der er kommet en sprødhed og en sårbarhed i hendes spil, der placerer hendes indsats i denne forestilling blandt hendes bedste.

Vi må bestemt ikke glemme Joakim Skovgaard, der på fremragende vis tegner portrættet af den lidt nørdet musiker, som spiller til korarrangementerne og som har et godt øje til Maja. Joakim Skovgaard får på opfindsom vis gjort den unge mand til et studie i ensomhed – med musikken som eneste lindring.

Julie Forchhammers smukke scenebilleder afspejler husfaderens kunstneriske virke og Jens Svane Boutrup fortjener mange roser for sin nuancede personinstruktion. Kun sønnen Simon lades lidt i stikken af dramatikeren, men man aner en håb, da Simon får lov til at rydde op i de kaotiske pengesager. Og måske bliver besøgene på Bornholm også hyppigere?

Bornholms Teater har produceret forestillingen, så det er kun ret, rimeligt og relevant, at LEVE LIVET også omhandle problematikker, der genkendes af øens befolkning. Men LEVE LIVET er en forestilling, der kan og bør nydes af alle – lige nu!

(Michael Søby)