GØNGEHØVDINGEN

★★★★☆☆

Han er ikke så lidt fræk, ham Flemming Jensen! Denne gang har han kastet sig over et nationalklenodie som GØNGEHØVDINGEN og er tilmed sluppet godt fra det, fordi hans fanden-i-voldske tilgang til stoffet bygger på viden og sans for detaljen i såvel tekst som iscenesættelse.

Holbæk Teaters sprudlende udgave af GØNGEHØVDINGEN spiller i den hyggelige gårdhave tilknyttet Holbæk Museum, og her slåes gækken løs, så ikke et øje er tørt.

Kirsten Brinks prægtige kostumer er en fryd for øjet og hendes velfungerende scenografi rummer gang på gang overraskelser – med gåsetårnet som den største.

Kapelmester Lars Fjeldmose formår både at lyde som et helt orkester og lade hver en fugl i skoven komme til udtryk, når han ikke skal assistere på scenen.

En veloplagt Thomas Mørk formår både at være Svend Gønge og hans rival – som naturligvis er svensker. For som der står over scenen: “Ej blåt & gult”. Forestillingens komiske højdepunkt nås i en duel til hest – med Thomas Mørk som begge dødsfjender – og begge heste!

Brian Kristensen er en lun Ib, men kan også være en klam fætter, når manuskriptet kræver det. Josephine Nørring morer, hvad enten hun er forkælet teenager, dronning med talefejl eller den liderlige Julie Parsberg (på svensk: Farsbjerg ).

De bakkes op af et livfuldt folkekor og alle synes at have en fest – inklusive publikum. Et muntert farvel til de danske friluftsforestillinger, der for en gang skyld har haft gode kår rent vejrmæssigt.

(Michael Søby)