AN AMERICAN IN PARIS

★★★★★★

Vincente Minnellis udødelige filmmusical EN AMERIKANER I PARIS var i starten af 50erne en lyrisk åbenbaring, der vandt en række velfortjente Oscar-statuette inklusive en special-Oscar til Gene Kelly for hans indsats som danser og koreograf m.v.

I de seneste år har en sceneudgave af samme musical gået sin sejrsgang på Broadway og i Londons West End. Sidstnævnte har man netop kunne opleve blive transmiteret i bl.a. Cinemaxx-biografen på Fisketorvet og det er der god grund til at være taknemmelig over.

For det er en pragtforestilling som Christopher Wheeldon er ansvarlig for, og tiden flyver afsted til toner og tekster af brødrene George og Ira Gershwin.

En fuldstændig fabelagtig Tony- og Olivier-belønnet scenografi, der i den grad hylder forlæget, transporterer os til drømmenes Paris i efterkrigstidens Europa, hvor man slet ikke kunne undgå at blive forelsket. Det gør forestillingens tre mandlige hovedpersoner da også – og tilmed i den samme pige: Den bedårende Lise, der i næste uhyggelig grad minder om Leslie Caron, som fik sit gennembrud i filmen "En amerikaner i Paris".

Hvem der får hende, bør vi ikke afslører, men hun danser bedst med gavtyven Jerry som Robert Fairchild fremstiller så charmerende. Fysionomien og talentet genkalder klart Gene Kelly, og dog forbliver Robert Fairchild helt sin egen og behøver kun nogle få trin for at gøre os alle vild med dans.

Opsætningen inddrager på begavet vis den franske hovedstads turbulente krigsår, og forestillingen bliver aldrig kun een kærlighedshistorie, men snarere kærlighedens historie. Veteraner Jane Asher kaster glans over en interessant moderrolle, og vi er føler os i fortræffeligt selskab hele vejen.

AN AMERICAN IN PARIS måtte hjertens gerne blive en fast del af det danske musicaludbud under titlen EN AMERIKANER I PARIS og ville klæde både Det Ny Teater og Det Kongelige Teaters Gamle Scene.