PRIDE AND PREJUDICE

★★★★★☆

Copenhagen Theatre Circle (CTC) kan i år fejre et fornemt 50-års jubilæum som producent af engelsksproget amatørteater af høj kvalitet. Et generationsskifte har selvsagt været nødvendigt og med PRIDE AND PREJUDICE i Krudttønden viser CTC, at det er lykkedes samtidig med, at man på fornuftig vis høster frugten af forgængernes erfaringer.

Jane Austens PRIDE AND PREJUDICE viser sig at være det helt rigtige valg, og John Jorys bearbejdning er ganske loyal mod forlæget i sin tone. Forestillingen fungerer allerbedst, når der stoles mest på teksten og de komiske detaljer ikke overdrives. Det er i det underspillede komediedrama, at Jane Austens storhed for alvor viser sig.

Jens Blegaa iscenesættelse gør denne tidsrejse til fortræffelig underholdning og mod slutningen bliver man faktisk lidt bevæget.

Emma Nymann som Elizabeth og Niels Madsen som D’Arcy klæder hinanden. Hun udstråler både intelligens og diskret sødme som Elizabeth, mens ¨

Madsens D’Arcy fremstår en flot fyr, omend genert i en grad, at det hæmmer ham. Disse to kommer galt ind på hinanden fra start, men gradvist indser de og vi, at de faktisk vil være gode for hinanden.
Omkring dem ses et væld af skæge karakterer, der bidrager til en forestilling, der ligefrem bobler af humør ind imellem smertepunkterne.

PRIDE AND PREJUDICE emmer af god smag – både i den smukke enkle scenografi , som Nathalie Bessonnet er ansvarlig for og i de flotte og elegante kostumer, som Sandy Palmer fortjener stor ros for.

Det er lykkedes at gøre PRIDE AND PREJUDICE til en moderne og nærværende forestilling. Selvom historien på et overfladisk plan kun handler om hvilke søstre, der får hvilke mænd, så forstår man gradvist vigtigheden af Jane Austens forfatterskab.

Før PRIDE OG PREJUDICE er i sidste ende mindst ligeså relevant for mænd, fordi den ikke blot minder om men ligefrem vidner om kvinders livsvilkår – dengang og nu.

(Michael Søby)