HVID USKYLD

★★★★☆☆

Tidligere på sæsonen tog Repulique os med på en rejse tilbage til de danske slavesamfund på de Vestindiske øer med forestillingen "Sukker", og nu er det Teater Får302s tur til at give et satirisk bud på den danske kolonialisering.

Vi fodres med argumenter for og imod officielle undskyldninger for fatale historiske fejltagelser og forbrydelser. Sjovest er Birgitte Prins, der som Lars Løkke forsøger at sondre mellem en officiel beklagelse som statsminister og en personlig undskyldning fra privatmanden Lars Løkke. Det må naturligvis gå galt.

Uforfængelige Mikkel Trier Rygård trykker den af som sukkerkonge og får også smil frem som sukkergnaskende fortæller af historien om to veninders ferie på de Vestindiske øer. Veninderne spilles festligt og farverigt af Birgitte Prins og Charlotte Elizabeth Munksgaard – den ene sky og solforskrækket, den anden solbadende og rapkæftet.

I Siggi Óli Pálmasons fikse scenografi får vi tilmed en ren fysisk fornemmelse for, hvad det vil sige at bo i et land, der simpelthen bliver mindre og mindre, som tiden den går.

Teksterne, som holdet selv har skrevet, svinger både i længde og kvalitet, men med den gakkede charme, som kendetegner Teater Får302, glider det hele ned i Lene Skytts uortodokse iscenesættelse.

"Det gik da meget godt" hører man den kække Charlotte Elizabeth Munksgaard sige halvhøjt bag kulisserne efter sidste scenen, og dertil kan man kun svare: "Ja, det gjorde det faktisk." For publikum fik både noget at grine af og noget at tænke over.

(Michael Søby)