-
Forside

logo logo logo

 

 

 

THE FLORIDA PROJECT

★★★★

Instruktøren og manuskriptforfatteren Sean Baker viser en udpræget sans for autentisk miljøbeskrivelse i sin seneste spillefilm THE FLORIDA PROJECT, der er med i ræset om Oscar-nomineringer. Der er dog tale om en lavmælt og uprætenciøs skildring af livet på et trist motorvejshotel - kun en løbetur væk fra The Magic Castle i Disney World.

På motellet finder vi en række mere eller mindre forhutlede skæbner, der kæmper med at holde de sociale myndigheder og politiet på afstand samtidig med at de skal forsørge deres børn. Beboerne kan have problemer med stoffer, alkohol og voldelig adfærd, mens deres børn prøver at holde humøret højt i de lidet børnevenlige omgivelser ved motorvejen.

Børnelegene afspejler i skræmmende grad de voksnes adfærd og sprogbrug, og når spytte- og bøvselegene bliver til ildpåsættelse, virker det blot som skrig om opmærksomhed. Den lille pige Moonee (rørende og rapkæftede Brooklyn Kimberley Prince) får sig nogle langvarige ophold i badekarret, når mor pludselig har en ny kunde i soveværelset.

Willem Dafoe låner sin stjernestatus til projektet i rollen som motelinspektøren Bobby, der forsøger at få dagligdagen på motellet til at glide bare nogenlunde tilfredsstillende for alle parter. Hans præstation er præget af en diskret humanisme, der allerede har udløst en række birolle-priser i USA, selvom han faktisk står øverst på rollelisten. Det er dog ganske passende børnene, der indtager filmens centrum. Vi får dog også et par scener med den talentfulde Caleb Landry Jones, der kommer på sit livs flyvetur i en anden Oscar-kandidat ("Three Billboards Outside Ebbing, Missouri") efter gennembrudet som tvivlsom svoger i Tom Cruise-filmen "American Made".

THE FLORIDA PROJECT savner i et vis omfang fremdrift, men alligevel vil den opmærksomme tilskuere erfarer en masse små ændringer, der alle peger frem mod den afsluttende katastrofe. Men ligesom i trans-dramaet "Tangerine", formår Sean Baker også denne gang at være tro mod sine karakterer hele vejen, og får sågar momenter af poesi og humor flettet ind i sin beretning om samfundets virkelige tabere.