CATCH ME IF YOU CAN

★★★★★☆

Steven Spielbergs filmsucces CATCH ME IF YOU CAN fra 2002 indbragte Leonardo DiCaprio en Golden Globe for årets mandlige hovedrolle-skuespiller i en komedie som svindleren Frank. Noget lignende kunne man godt unde formidable Laus Høybye for hans indsats i Rolf Heims boblende veloplagte musicalversion på Odense Teater.

Kapelmester Torben Sminge får virkelig Marc Shaiman musik til swinge med sit 19-mand store orkester, og Peter Friis’ sprudlende koreografi forplanter sig til publikum, der gynger med det bedste, de har lært.

Danmarkspremieren på CATCH ME IF YOU CAN må siges at være en kæmpe satsning for Odense Teater, og så meget desto mere glædeligt er det, at man har set rigtigt. For modsat så mange andre af de nyere musicals, har CATCH ME IF YOU CAN et manuskript , der holder. Far-søn motivet løber som en rød tråd gennem Terrence McNallys version af historien sideløbende med kriminalintringen.

Hverken Laus Høybye eller Claus Riis Østergaard har nogensinde været bedre end som den forfulgte Frank og hans forfølger. Stemmemæssigt klæder de hinanden og der er bund i spillet hos dem begge. Anders Gjellerup Koch har også både dramatisk tyngde og smæld i stemmen som Franks far, og Betty Glosted er kostelig morsom og gennemmusikalsk som Franks begejstrede svigermor.

En lovlig ung Natali Vallespir Sand leverer en fin fransk accent som Franks mor, mens Cecilie Gerberg overrasker med en flot sangstemme i nummeret "Flyv, flyv din vej". Vulkanske Sara Gadborg hører blandt forestillingens stærkest kort, hvad enten hun skal synge eller more, og også Fredericia Teaters Rasmus Seebach alias Joakim Lind Tranberg får maksimalt ud af lidt.

CATCH ME IF YOU CAN hører blandt de mest frydefulde og fornøjelige musicaloplevelser, vi har haft på Odense Teater i nyere tid – en sand fest, som man ikke behøver at være fra Fyn for at nyde.