-
Forside

logo logo logo

 

 

 

THE BOOK OF MORMON

★★★★★



Matt Stone og Trey Parker, duoen med den dybt uforskammede film og animationsserie "South Park", har vundet både Tony- og Olivier-priser for deres musical THE BOOK OF MORMON. Ikke fordi at den sang- eller dansemæssigt kan siges at være nyskabende, men den er til gengæld den mest flabede og frigørende musical, man endnu har set.

Mormonkirkens udsendte medarbejdere står umiddelbart for skud, men andre trosretninger får også kniven, og uanset hvilken hudfarve man har, skal man ikke føle sig for sikker i sit sæde.

Silas Holst og Carsten Svendsen udgør et glimrende makkerpar som Price og Cunningham, der får sig noget af en udfordring, da de havner som missionærer i Uganda.

Price er den troende, der kommer rigtig galt afsted, da han vil omvende nogle lokale, men det går bedre for den fantasifulde Cunningham, der på sin helt egen måde formår at peppe de bibelske historier lidt op og gøre dem vedkommende for afrikanerne. Men da mormonkirkens ledelse skal gæste missionen og lokalbefolkninger præsenterer dem for en dramatisering af mormonernes bibel, synes alt håb pludselig ude.

Vi tvivler dog aldrig rigtig på, at Price og Cunningham vil klare ærterne, for de spilles, synges og danses så virtuost af vor tids mest alsidige musicalmænd, Silas Holst og Carsten Svendsen. Silas Holst har aldrig sunget bedre, og han finder ægte udtryk for den desperation, som rammer den slagne Price.

Omvendt er Carsten Svendsen på een gang vidunderligt kikset og aldeles rørende som Cunningham, der bare gerne vil ha' en ven. Hans blide stemme, der forgyldte "Annie Get Your Gun" tidligere på sæsonen, kommer også til sin ret her.

Det forfriskende farverige ensemle yder også en stor indsats anført af den søde og talentfulde Lea Thiim Harder, der også lyste op i Susanne Bier-musicalen "Efter brylluppet". Steffen Aarfings sceneografi fremstår effektiv og momentvis ligefrem spektakulær, men kun sjældent nogen fryd for øjet.

Kasper Holtens iscenesættelse virker dog uhyre træfsikker og uden berøringsangst med de brandfarlige emner. Han har tydeligvis nydt at kaste sig ud i dette skøre univers, og forestillingen bobler af energi og livslyst. Man finder faktisk ikke bedre underholdning i øjeblikket end på Det Ny Teater.