-
Forside

logo logo logo

 

 

SUNSET BOULEVARD

★★★★★

Gitte Hænning gør et sensationelt scenecomeback i Theater Lübeck, hvor hun står i spidsen for en storstilet produktion af Andrew Lloyd Webbers Tony-belønnede musical SUNSET BOULEVARD baseret på Billy Wilders Oscar-vinder mesterværk af samme navn.

Vi vidste alle Gitte Hænning kunne synge. I starten var det vel især en barnlig ynde, der gjorde sig gældende, men allerede i de tidlige 60erne skilte Gitte Hænning sig ud med sin smukke diktion og hemmelighedsfulde stemme. En stemme som hun på forbilledlig vis har formået at udvikle lige siden.

Men rollen som Norma er ikke blot et sangligt udfordrende parti, men kræver også en skuespiller af format. I de engelsksprogede opsætninger er det tilsyneladende kun Glenn Close, der har kunnet honorere alle kravene. Elaine Page og Petulia Clark blev i forstemmende grad engelske, Patti Lupone har de ydre manerer, men ingen sjæl og blev vraget til Broadway-versionen i lighed med Faye Dunaway, der efter sigende ikke kunne synge godt nok. Det kunne Betty Buckley til gengæld, men manglede til gengæld den særlige stjerneudstråling, der definerer Norma som fixpunktet i en glorværdig fortid.

Det er netop, den aura som Gitte Hænning tilfører sin overraskende moderne Norma. Selvom iscenesætter Michael Wallner viser sin fornemmelse for stumfilmsæraen (bl.a. som Cecil B. Demille, en rolle han selv spiller) såvel som 50er-glamour, så formår han og Gitte Hænning at gøre Norma til en kvinde, vi også kan genkende i dag. For vel er Norma et ekstremt eksempel på en livsløgner, men finder vi dem ikke også i vor tid. Mennesker, der desperat jager efter evig ungdom og som desperat klynger sig til ungt kød for derved at holde døden på afstand?

Gitte Hænning viste skuespillertalent allerede som barn i gennembrudsfilmen "Den kloge mand" fra 1956 overfor Osvald Helmuth og Sigrid Horne-Rasmussen. Hun gav som den eneste egentlig kunstnerisk værdi til "Han, Hun, Dirch og Dario" og ydede sin hidtil fineste skuespillerpræstation på film i titelrollen "Ullabella". Siden fik hun den kvindelige hovedrolle i Gabriel Axels Cannes-belønnede "Den røde kappe" overfor russeren Oleg Vidor, og medvirkede i flere tyske musikfilm som eksempelvis "GItte und Rex". Men dansk teater har endnu aldrig givet hende den store musicalopgave, som hun fortjener, selvom hun høstede betydelig anerkendelse for "Tell Me On A Sunday" i Tyskland, hvor hun ligesom i Danmark også vandt det lokale Grand Prix.

Nu sejrer hun som Norma, fordi hun kan trække på et langt livs erfaringer. Efter mere end et halvt århundrede, hvor hun først og fremmes har været sangerinde, kan Gitte Hænning endelig med ligeså stor ret kalde sig skuespiller.