-
Forside

logo logo logo

 

 

 

MOMO OG TIDSTYVENE

★★★★★★

Er det muligt at lave opera for børn - tilmed med moderne "krævende" klassisk musik? Ja, det er det. Det så vi med den forunderlige børneopera "Min far vrede mand" for et par sæsoner siden, der tilmed håndterede vanskelige emner som alkoholisme og vold i hjemmet, så børn kunne forstå det.

I Operaen har scenesætteren Elisabeth Linton kastet sig over Michael Endes semi-klassiske MOMO OG TIDSTYVENE, der bestemt ikke egner sig for små børn, hvilket gør, at man som voksen skal tage aldersgrænsen på syv år alvorligt.

Palle Steen Christensen har skabt en flot meddigtende scenografi og har til dels også haft en heldig hånd med kostumerne. Parykkerne er derimod en hel anden historie, og flere af de medvirkende bliver reduceret til dværgestørrelse under gigantisk hårpragt, men det kan der selvfølgelig være en pointe i.

Svitlana Azarovas dystre musik gør absolut intet for at komme sit unge publikum i møde, og man ærgrer sig over, at hun ikke har lyttet mere til "Peter og Ulven", inden hun gik i gang, så begreber som enkelhed, variation og stemning havde præget resultatet i højere grad. TIl en koncert for voksne vil musikken givet komme til sin ret i højere grad, men som musik til en familieforestilling virker den som en misforståelse.

De fleste sangere kæmper forgæves mod det buldrende orkester, som endnu engang får lov til at dominere for meget i operaens samlede lydkulisse. Ole Lemmeke er nærmest den eneste, der har held til at formidle alle sine replikker som slibrig leder af de grå herrer, men han er altså også skuespiller.

Mærkværdige udenlandske betoninger gør det heller ikke nemmere at forstå, hvad der bliver sagt i de øvrige, selvom Anike Briegel kæmper en brav kamp med sproget i titelrollen. De danske tekster står tilmed så højt over scenen, at folk på de første 10, rækker ikke kan se dem, hvis de vil se hvad der foregår på scenen.

De store dekorationer gør efterhånden scenepladsen trang, og man kan derfor spørge det økonomiske trængte teater, om det virkelig også er nødvendigt med over 50 medvirkende i denne forestilling?

Visuelt får publikum ganske vist ekstra valuta for pengene, men gør samtidig scenen mere uoverskuelig for de mindste og vi savner større scenisk fokus. Kender du historien i forevejen, har du givet et større udbytte af MOMO OG TIDSTYVENE i Operaen.