AMERICAN IDIOT

★★★★☆☆

Green Days rockmusical AMERICAN IDIOT hittede i sidste sæson på Malmø opera og nu har københavnerne fået deres helt egen udgave af værket, som spiller i den grå hal på Christiania. Der kan være flere gode grunde til, at den spiller netop der, men da AMERICAN IDIOT også handler om narkomisbru, giver det mening i mere end een forstand.

Hovedrollerne denne søndag eftermiddag spilles af Christoffer Brodersen og Rikke Hvidbjerg. Begge er sidst i 30erne, men skal illudere unge, der lige er flyttet hjemmefra, hvilket unægteligt stiller store krav til fantasien.

De engelske replikker klinger heller ikke naturligt i munden på de medvirkende, men heldigvis synges det meste, og så går det klart bedre For iscenesætteren og koreografen Tim Zimmermann har sammensat et hold af kraftfulde stemmer, så den musikalske del af forestillingen fungerer absolut.

Lydniveauet er, som man bør forvente til en rockmusical som denne. Alligevel bliver det et problem, at slutsangen synes at være det eneste nummer, hvor vi kan høre alle ord i teksten. Om det skyldes forholdet mellem orkester og sangere, generelle mikrofonproblemer eller om de medvirkende blot skal have forbedret deres diktion, kan være svært at komme med et entydigt bud på, men optimalt kan man ikke kalde det.

Aftenens stjerne er dog Benjamin La Cour, der atter har tryllet med et nyt rum, og skabt en storslået scenografi, hvor tre gigantiske betonklodser bevæges med en lethed, som var det lego legetøj, og danner mobile gulve og tag undervejs. Ubegribeligt at en næsten nyuddannet sceneograf i den grad har formået at løfte standarden for musikteatrets rammer herhjemme i løbet af et par sæsonen. Jo, det var ham med "Into the Woods" og "Klokkeren fra Notre Dame".

Så AMERICAN IDIOT kommer alligevel i hus, selvom man ikke kan nægte, at de medvirkende er langt bedre sangere end de er skuespillere. Hvor ville man ønske, at producenten også gjorde en ekstra indsats for at højne den spillemæssige standard næste gang.