SLAGBALLE BANKE

★★★★☆☆

"Teatret" har i samarbejde med Teateriet Apropos produceret en uhyre veloplagt musikforestilling, der på kærlig vis forsoner sig med 7oernes mest banale pop, sådan som den kom til udtryk på bl.a. SLAGBALLE BANKE.

Hvert fugl synger som bekendt med sin næb og de ni medvirkende spiller da også som udgangspunkt meget forskellig musik, men kan alligevel godt finde fælles fodslag i såvel musik og sang, når viljen vel at mærke er til stede.

For sønnen Christian er det dog lidt af en udfordring. Dels skammede han sig tydeligvis over faderens musikalske indsats samme sted, da han var barn og dels er Christian blevet forelsket i Nanna, alt imens hans ven er blevet lun på ham.

Problemerne fortoner sig, når musikken spiller, og så kan man sagtens tilgive at de individuelle historier forløses. Således er det uvist om Kaja Babic og hendes datter må nøjes med sværmerier, eller om de reelt bliver scoret af et par mandfolk.

SLAGBALLE BANKE slår i al fald fast, at man er nødsaget til at kaste sig ud i livet, hvis man vil opnå noget, og gør det så musikalsk overbevisende, at vi forlader teatersalen i den århusianske Godsbane opløftet og let om hjertet.

Forestillingen er endnu en sejr for Hans Rønne og et herligt ensemble anført af Uffe Rørbæk og Uta Motz som Christians far og Kaja Babic.

Daniel Bevensee og Jens Kepny Kristiensen (der har skrevet manuskriptet sammen med Hans Rønne) spiller med stor naturlighed vennerne Christian og Janus. Merete Mærkedahl morer som Kaja Babics datter og Lea Baastrup Clausen Rønne imponerer med sin flotte stemme i rollen som Rikke.

Man fortryder således ikke et besøg på SLAGBALLE BANKE.