SPILLEMAND PÅ EN TAGRYG

★★★★☆☆

Engang dannede Philip Zandén par med Susanne Bier og var en velintegreret del af dansk film- og teater. En flot film- og tv-karriere senere, der blandt udløste en velfortjent Bodil-nominering i kategorien bedste mandlige birolle for Susanne Biers "Freud flytter hjemmefra", står han nu på scenen i Malmø Opera.

Her kommer hans store erfaring ham til gode, for rollen som Tevje i musicalen SPILLEMAND PÅ EN TAGRYG kræver, at man fornemmer et levet liv som forestillingens bærende kraftcentrum. Så bliver sangen "Hvis jeg var en rig mand" ikke blot et udtryk for grådighed, men et råb om hjælp, der emmer af drømme og håb.

Philip Zandén har tydeligvis forstået dybderne i rollen, og bliver andet og mere end den store hyggetrold, han i nogen opsætninger reduceres til. Men han har på den anden side ikke den selvfølgelige folkelighed, der gør at vi knuselsker figuren – og sangligt slår han kun lige til.

Iscenesætteren Orpha Phelan har sans for de store optrin, men den moderne rammehistorie, der gør de flygtende jøder til vor tids bådsflygtninge, bliver desværre lidt for bastand trods smukke intentioner. Spillet har heller ikke ikke altid den fornødne tyngde i birollerne, som man husker det fra Martin Lyngbos bevægende version på Odense Teater for et par år siden.

Bevægelige skabe udnyttes maksimalt af scenografen Leslie Travers, der også tegner sig for de fine periodekostumer. Som (næsten) altid formår både kor og orkester at løfte den krævende opgave, så også denne SPIILLEMAND PÅ EN TAGRYG ("Spelman på taket") er en tur til Malmø værd.