-
Forside
logo logo logo

 

 

 

 

KLOKKEREN

FRA NOTRE DAME

★★★★★★

 


Dansk teaterhistories mest roste musical-opsætning er naturligvis rykket fra Fredericia Teater til Det Kongelige Teater - og det store spørgsmål på premiereaftenen var, om den kunne klare springet til den legendariske gamle scene på Kongens Nytorv. Well, KLOKKEREN FRA NOTRE formår ikke blot at leve op til de 25 6-stjernede anmeldelser, men er faktisk blevet endnu bedre.

Samspillet mellem Reumert-belønnede Lars Mølsted (som Quisimodo) og den nye pige i klassen, Bjørg Gamst (Esmaralda) fungerer optimalt, og så kan de begge synge, så det er en fryd. Lars Mølsted blev da også belønnet med Reumert-prisen som bedste sanger for sin på een gang poetiske og højdramatiske vokale præstation.

Mads M. Nielsen føjer nye facetter til sin Reumert-nominerede indsats som skurken Frollo, mens Diluckshan Jeyaratnam og Christian Lund trods mere sul på kroppene stadig agerer med smittende energi og smukke stemmeklange som Clopiin og Phoebus.

Disney-tegnefilmene "Den lille havfrue", "Skønheden og udyret", "Aladdin" og "Løvernes konge" vandt alle Oscars i tegnefilmsversionen, og ikke mindst "Løvernes konge" tryllebandt både publikum og anmelderne i musical-versionen på Broadway. KLOKKEREN FRA NOTRE DAME har først og fremmest en stærk historie baseret på en roman af Victor Hugo, der som bekendt også stod for det litterære forlæg til musicalen "Les Miserables" ("De elendige"). Af de mange filmatiseringer, som vi efterhånden har fået, bør 1939-versionen med Charles Laughton og Maureen O'Hara fremhæves.

Både kor og orkester får Alan Menkens ideelt pompøse sange til at folde sig ud på grandiøs facon. Iscenesætter Thomas Agerholm har på imponerende vis fået alt til at spille sammen og den unge Benjamin La Cour, der for nyligt modtog en Reumert-talentpris bør især fremhæves for en aldeles overvældende scenografi.

Vi bliver en del af kirkerummet i Notre Dame takket være mageløse split screen-effekter. Når man sammenholder Benjamin La Cours indsats her med en helt anderledes og ligeledes fremragende scenografi i Glassalen i forbindelse med Sondheim-musicalen "Into the Woods", må man konkludere, at dansk teater har fået en scenograf af international klasse.

Publikum kunne slet ikke styre deres begejstring i den gloriøse finale. De efterfølgende stående ovationer haglede ned over de medvirkende og Fredericia Teaters uforlignelige chef Søren Møller, der med KLOKKEREN FRA NOTRE DAME har opnået den totale triumf.