KVINDE, UKENDT

★★★★☆☆

Brødrene Luc og Jean-Pierre Dardenne er tilbage igen, og det er der altid grund til at glæde sig over. Også selvom de denne gang ikke når samme højder som i guldpalme-vinderne "Rosetta" og "Barnet".

Den nye darling i fransk film, Adèle Haenel, har hovedrollen, som en ung læge, der kommer til at afvise en klient, der henvender sig efter lukketid og efterfølgende erfarer, at klienten er blevet dræbt. Skyldfølelsen får hende til at følge sagen og begynder sågar at foretage afhøringer på egen hånd, men reaktionerne udebliver ikke.

Adèle Haenel er god som lægen, men heller ikke meget mere, for det er tilsyneladende begrænset hvor stor en varationer i udtrykkene hun kan mobilisere. Heldigvis byder filmen også på gensyn med Dardenne-veteraner som Jérémie Renier ("La Promesse – Løftet") og Olivier Gourmet ("Le Fils – Sønnen"), og de behøver ikke megen plads for at gøre indtryk.

Dardenne-brødrene fortjener i højere grad ros for deres manuskript end for deres instruktion. Historien er nemlig sindigt og ganske raffineret konstrueret, således at tilsyneladende ubetydelige medvirkende alligevel viser sig at have en funktion i helheden. Men vi savner til dels den utilpassede drive, der kendetegnede deres tidligere film.