DEN POLITISKE KANDESTØBER

★★★★☆☆

På Folketeatret fortsætter man rækken af succesfulde Holberg-opdateringer med en næsten dagsaktuel udgave af DEN POLITISKE KANDESTØBER, som Rønne Theater spillede sidste år i en smuk og meget klassisk version.

Indpakningen er knap så lækker denne gang, og skal man kritiserer noget ved Søren Iversens opsætning må det være, at både kostumer og dekorationer ved scenograf Stine Martinsen er så fæle at se på. Her ville en visuel kontrast mellem før og efter "borgmesterudnævnelsen" havde været på sin plads, men hvis alt er hæsligt, så skiller den orange Trump-lignende kandestøber sig ikke afgørende ud.

Til gengæld har Folketeatret igen haft held med at give teksten et moderne pift i form af Thor Bjørn Krebs’ festlige bearbejdelse, der inddrager både lokale og internationale tosser fra den politiske verden.

Henrik Koefoed er en storartet kandestøber og hans afsluttende tale en sand opvisning i, hvordan man håndterer Holberg rent verbalt. Kristian Holm Joensen morer gevaldigt som Heinrich, kun overgået af Mette Horns formidable rapkæftede Geske.

Mathias Sprogøe Fletting og Sofie Alhøj fremstår som et nuttet par, og så tegner Sonja Oppenhagen et næsten uhyggeligt skarp af Abrahamsen, den måske snedigste manipulator af dem alle. Glemmes må heller ikke Lisbeth Gajhede, der ikke kan gøre for, at hun er alt for moderne klædt på i forhold til de øvrige.

Selv med næsten 400 år på bagen kan Holbergs debutstykke stadig fornøje, og passer i sin tone perfekt til Folketeatrets store scene.