-
Forside

logo logo logo

 

 

 

DANS2GO

★★★★

 

Konservatoriet, Danseskolen ***

Other Dances ****

Beginning and Ending *****


Ideen med at supplere Det Kongelige Ballets faste repertoire med disse DANS2GO-arrangementer er sådan set god, fordi den giver mulighed for at stifte bekendtskab med forskellige balletformer for et relativt beskedent beløb. Man skal dog heller ikke forvente ødsle scenografier og Nikolaj Húbbe lod sig kun se på storskærm, hvorfra han introducerede aftenens tre korte værker.

Denne aften lagde man ud med August Bournonvilles klassiker "Konservatoriet, Danseskolen". Danserne optrådte dog ikke i klassiske kostumer, men i moderne prøvesalstøj. Det tilførte i al fald ikke dansen mere skønhed, og man havde da også lettere ved at se, når det glippede med præcisionen, hvilket det gjorde en del gange.

Bedre gik det heldigvis med "Other Dances" af Jerome Robbins, som Gregory Dean og J'aime Crandall forløste nydeligt til tonerne af Frédéric Chopin. Hun med graciøse lange arme og en virituos kølig stil. Han med en flot holdning og en naturlig elegance, så længe han holder sig til gulvet. Rent fysisk egentlig et umage par, men de supplerer faktisk hinanden godt rent dansemæssigt.

Efter pausen er der så premiere på Oliver Marcus Starpovs eventyrlige moderne ballet "Beginning and Ending". Den klassiske inspiration mærker man dog tydeligt - ikke mindst når skovens dyr gør deres entreer på scenen. Flagrer værket lige rigeligt, så formår Max Richters berusende toner alligevel at holde sammen på det, og vi forføres langsomt.

Rollen som den unge forfatter fremstår som en kærlighedserklæring til den unge danser Andreas Kaas, og han forstår heldigvis at forløse den med både poesi og ynde.

Overfor ham står bl.a. Jón Axel Franssons skamløse rå maskulinitet i rollen som spøgelsesdanseren. En vidunderlig kontrast, der viser spændviden indenfor Den Kongelige Ballets herrehold i øjeblikket.

"Beginning and Ending" kan ikke kaldes helstøbt, men den rummer på den anden side så meget talent og så stor nysgerrighed, at den indgyder håb. Både for dansen og for danserne.