MIN FAR TONI ERDMANN

★★★★★☆

Det er ikke kun spanske kvinder, der kan være på randen af nervøst sammenbrud. Det må den tyske Ines sande, især når hun er sammen med sin far. Han har det nemlig med at dukke op på yderst uheldige tidspunkter forklædt som den kiksede Toni Erdmann med det bemærkelsesværdigt grimme gebis.

Men måske er det i ligeså høj grad faderen, der er nær et sammenbrud efter, at hans hund er død, og nu på desperat vis forsøger at nå ind til datteren.

Det er dog ikke let, for Ines er en målrettet karrierekvinde, som ikke er til spas, men som på den anden side heller ikke synes at befinde sig helt vel i internationalt karriereræs, der pt. har bragt hende til Rumænien.

Maren Ade har begået noget så sjældent som en dybt original tysk komedie, hvor vi skiftes til at holde med ham og hende for til sidste at elske dem begge. Intet under, at filmen har modtaget megen hæder allerede og flere steder spås den ligefrem til at være Oscar-favorit. Havde den varet to timer, kunne den givet have kandideret til betegnelsen "mesterværk", men med en spilletid på 162 minutter forekommer den desværre lige lang nok.

Det skal dog være Maren Ade tilgivet, for vi er i så bandsat godt selskab hele vejen. Mod- og medspillet mellem Peter Simonischek og Sandra Hüller gør denne far-datter komedie til en virkelig opløftende filmoplevelse, der nok skal få de fleste til at ringe til deres nærmeste, for lige at sikre sig, at de har det godt. Og det er lige præcis hvad MIN FAR TONI ERDMANN handler om: Vi skal ha’ det godt, med os selv og vore nærmeste.