PROOF

★★★★☆☆

That Theatre Company fortjener al mulig ros for endelig at introducere David Auburns Pulitzer prisbelønnede skuespil PROOF for et dansk teaterpublikum. Stykket indbragte Mary-Louise Parker ("Engle i Amerika") en velfortjent Tony-pris på Broadway, og blev senere filmatiseret med Anthony Hopkins og Gweneth Paltrow i de bærende roller.

Instruktøren Claus Bue tager os med til en smuk veranda i Chicago, hvor vedbendet virker ligeså sammengroet med huset som relationen mellem den pensionerede universitetprofessor og hans lidt triste datter Catherine. Vi erfarer snart, at bag faderens joviale facade gemmer der sig en stor tragedie, eftersom han har været mental uarbejdsdygtig i en årrække og er afhængig af datterens assistance. Hun har tilsyneladende affundet sig med en plads som faderens hjælper, mens han svinger mellem at tro, at han kan klare sig selv for i næste øjeblik at kræve hendes fulde opmærksomhed.

Isabella Orlowska og Ian Burns formidler denne relation med overbevisning. Isabella Orlowska har resignationen malet i ansigt og krop, mens Ian Burns nok er lige ved at overdrive morskaben, inden tragedie for alvor sætter ind. Der er dog Burns, der bliver forestillingens vigtigste energikilde, og Claus Bues elskværdige iscenesættelse kunne godt have speedet tempoet en smule op uden at gøre køb på alvoren. Den elektroniske musik mellem scenerne er muligvis videnskabelig korrekt, men den klæder ikke forestillingen.

Rasmus Mortensen bekræfter indtrykket fra sidste års "Marathon", at han hører blandt de mest lovende engelsksprogede skuespillere herhjemme. Denne gang spiller han den unge mand, der måske er på jagt efter professorens notesbøger eller måske bare forelsket i Catherine.

Sira Stampe yder også en træfsikker indsats som den kontante søster Claire, der kommer flyvende fra New York med færdigsyede løsninger på alle problemer – uden først at stikke en finger i jorden.

PROOF opføres i en nogenlunde lettilgængelig engelsksproget version, og stykkets titel henviser ikke blot til de videnskabelige beviser, som synes at være kernen i al forskning. PROOF er nemlig også et bevægende og indsigtsfuldt drama om at turde stole på hinanden – uden beviser. Og afgjort en tur til Krudttønden værd.