VAND UNDER BROEN

af Peder Bundgaard

Forlaget Gyldendal

★★★★☆☆

De seneste år har en lind strøm af bøger med fokus på hippietiden set dagens lys. Med Peder Bundgaards VAND UNDER BROEN har danske læsere fået et fint og personligt dokument over hippiegenerationens skabelser og udskejelser.

Tegneserier og rockmusik har uomtvisteligt været de to kunstarter, som den danske altmuligmand Peder Bundgaard i et langt liv har kastet sin største kærlighed på. Det står skrevet sort på hvidt i Bundgaards erindringsbog VAND UNDER BROEN.

Til læserens glæde fokuseres der ikke kun på disse to udtryksformer. Bundgaard kaster ligeledes lys på et væld af emner fra fascinationen ved storbyer til venskabets store betydning. Et hav af kendte og mindre kendte kunstnere præsenteres desuden i en jovial og kærlig tone. Selvom der åbenlyst har været flere nedture i Bundgaards tilværelse,så præsenterer han sit liv – i overført betydning – som en smuk og farverig blomstermark med ganske få tidsler. Indledningsvis berettes der om familiens aner og Bundgaards opvækst i småbyer som Græsted, Kregme og Tømmerup. Tonen er morsom, anekdotisk og levende.

Den omskiftelige tilværelse præger ikke kun Bundgaards barndom, men kommer til at blive et levevilkår fremover. Bogen følger Bundgaards barndom og voksenliv lineært – dog med adskillige afstikkere og spøjse indslag undervejs.

Efter en lidt omtumlet opvækst flytter Bundgaard til København. Lyden af Pink Floyd og idolet John Lennon vækker lidenskaben og skabertrangen i ham. Bundgaard er, som han kalder det, en selvlært mediearbejder, hvilket har ført ham vidt omkring. Således har han sat sit aftryk på mange covers i nyere dansk rockhistorie heriblandt Gasolins. Han holder sig ikke tilbage, når han affejer eller tiljubler bestemte covers og beskriver den forudgående kreative proces inden et covers tilblivelse som "et stort bunkepul".

Udover at løbe spidsrod mellem de forskellige pladebutikker i Købehavn indgår Bundgaard et kreativt samarbejde med forfatteren Dan Turèll. Der hersker dog en klar rollefordeling: Bundgaard tegner, og Turèll skriver. Dertil har Bundgaard været en flittig fotograf, musikanmelder og skribent, så arbejdet på festivaler, pladeselskaber og aviser fylder en betydelig del i bogen.

VAND UNDER BROEN er i mange henseender en sjov erindringsbog. Sproget er let som en fjer, og bogen gennemstrømmes af en smittende entusiasme og fortælleglæde. Indimellem mangler den kritisk brod og den kan i visse passager virke lidt for pludrende, repeterende og heroiserende.

Til gengæld er det en fryd, når flere navnkundige tegnere som Bo Bojesen, Arne Ungermann og Claus Deleuran hyldes for deres kunstneriske skaberevner. Bundgaards erindringsbog tilvejebringer kort sagt et festligt og fornøjeligt indblik i den hjemlige bladtegnerverden og den danske rockscene.

(Gæsteanmelder: Niels Roe)