ANYTHING GOES

★★★★★★

ANYTHING GOES havde Broadway-premiere i 1934, men trods filmversioner i både 1936 og 1956 (begge med Bing Crosby!) og diverse succesfulde nyopsætninger af scene-versionen har den aldrig tidligere været spillet professionelt herhjemme. Så man kan i mere end een forstand sige, at direktøren Niels-Bo Valbro skriver teaterhistorie ved endelig at lade denne uforlignelige scenemusical få officiel dansk premiere. Tilmed i så overdådig og givende en opsætning, at man bare må give sig hen til den glade stemning og Cole Porters udødelige sange.

Handlingen er skøn nonsens, som taget ud af diverse Fred Astaire/Ginger Rogers-film fra samme periode. Iscenesætteren Thomas Bendixen kender stilen til fuldkommenhed, for han har selv danset den (ganske glimrende) i sine helt unge dage i forestillingen "Crazy for You" – netop på Det Ny Teater. Bendixen formår at holde tungen lige i munden hele vejen og han får helt fortræffelig hjælp af scenografen og kostumedesigneren Paul Farnsworth. Har Det Ny Teater nogensinde lagt scene til en flottere og mere ødsel opsætning? – man har svært ved at tro det.

Per Engström og Bill Deamer sørger for, at musikken og koreografien går op i en højere enhed, og sjældent har man set mere medrivende danseoptrin i en dansk musicalproduktion.

Silas Holst får med rollen som Billy Crocker sit karrieres hidtil største udfordring. Vi vidste han kunne danse beskidt og spille revy, men her yder han sin hidtil bedste sceneindsats med elegance i såvel spil som dans, og en oprigtighed i sangene. Camille-Catherine Rommedahl får denne gang lejlighed til at vise, at hun kan andet og mere end at være sjov, og hendes sofistikerede indsats i Ethel Mermans gennembrudsrolle som den rapkæftede Reno må siges at være endnu en fjer i hatten på dette musicaltalent. Preben Kristensen er i sit es som smågangsteren Moonface Martin, ubetalelig når han fra sin celle synger vuggesang om en lille fugl.

Mariannne Høgsbro tegner et formidabelt portræt af den med rette desorienterede mor og hundeejer Evangeline Harcourt, mens Steen Springborg på ganske underholdende vis giver den som hendes svagtseende men hårdt drikkende bejler.

Carsten Svendsen er en helt lille fest i sig selv som britten Lord Evelyn, og da han først slipper djævelen løs på dansegulvet bliver det et utvetydigt højdepunkt i forestillingen. Rikke Hvidbjerg morer som dum blondine og får også lejlighed til at trykke den af sammen med et kækt hold flotte sømænd i et stort sang- og dansenummer.

Men ANYTHING GOES er og bliver Niels-Bo Valbros triumf. Man beder til, at han vil fortsætte længe endnu med at udfylde disse huller i musical-historien hos det københavnske publikum, der stadig savner at se "Gypsy", "Carousel", "Mame" og "Follies" på Det Ny Teater.