-
Forside

logo logo logo

 

 

 

MILES AHEAD

★★★★★★

Talentfulde Don Cheadle, der blev Oscar-nomineret for sit sitrende spil i den rystende folkedrabs-film "Hotel Rwanda" har længe barslet med en film om den ikoniske musiker Miles Davis. Og man fornemmer da også på resulatet, at dette er et projekt styret af kærlighed, for Don Cheadle står både anført som med-forfatter og -producent, instruktør og hovedrolleindehaver.

Don Cheadle har dog formået at give plads til den talentfulde Keith Stanfield (Lakeith Lee Stanfield), som allerede har gjort sig smukt bemærket i film som "Short Term 12" og "Selma". Her spiller den unge Stanfield en lovende ung trompetist, der skal forsøge at gøre indtryk på Miles Davis, og han gør det med diskret sårbarhed og intelligens.

Cheadle har valgt at fokusere på en periode sidst i 70erne, efter at Miles Davis tog en pause fra sine pladeindspilninger i fem år. Davis opsøges i sit hjem af en pågående journalist (Ewan McGregor) og den stofafhængige Miles Davis stikker ham een på hovedet. Senere forbrødres de, og forsøger sammen på lettere psykopatisk vis at tilbageerobre et af Miles Davis' bånd, som en håndlanger fra pladeselskabet Columbia har tilranet sig.

Musikken fylder forholdsvis lidt i filmen, mens den stadig mere grotekse jagt på det stjålne spolebånd fylder rigeligt. Miles Davis' handlinger i filmen skal ikke kun afspejle hans misbrug, men også hans kamp for sin kunst. En noget uoverbevisende sekvens viser tilmed Miles Davis som offer for politibrutalitet, og hvis Miles Davis er sin kvinde utro, sker det naturligvis kun, fordi kvinderne hele tiden flår i ham og byder sig til.

Don Cheadle har mange gode anslag til et helstøbt portræt af Miles Davis, men alligevel kan man ikke helt frigøre sig fra følelsen af, at en anden instruktør kunne have hjulpet ham med at se rollen og historien udefra, og måske givet den endnu større dybde og fylde end her. Nogen gange er kærlighed til emnet bare ikke helt nok.

s